Pankkien hintakilpailua seurataan Suomessa tiiviisti

Pankkeja arvioidaan nykyään melko laajalti erilaisissa lähteissä. Muun muassa kauppalehti ja taloussanomat ovat kirjoittaneet innokkaasti pankkien vertailusta Suomessa. Pankkeja on vertailtu niin niiden asiakkuuksien hintojen vuoksi kuin niiden asuntolainojen marginaalien tiimoilta. Marginaalit ovat olleet viime vuosina alhaalla mutta silti pankkeja edelleen kilpailutetaan asuntolainan koron marginaalien perusteella. Pankeissa on eroja näiden suhteen, joten mikään turha homma ei ole kyseessä. Pankeilla on selvästi ollut hintakilpailua Suomessa, sillä pankkiasiointi on muuttunut hiukan halvemmaksi viimeisten vuosien aikana. Pankit joutuvat kilpailemaan asiakkaistaan, joten kilpailulla on saattanut olla vaikutusta palveluiden hintoihin.

Pankkien hintoja seurataan Suomessa ahkerasti, joten kuluttajalla on hyvät mahdollisuudet saada tietoa pankkien palveluista ja hinnoista kätevässä paketissa. Mikään turha maa Suomi ei ole pankkialan suhteen. Täällä on paljon asiantuntevuutta ja Suomen markkinat ovat maailman vakaimpia. Tästä kielee myös se, että Nordea ilmoitti siirtävänsä pääkonttorinsa Suomeen, ja asia on sittemmin varmistettu myös Ruotsista.

Pankkien asiakaspalvelu puhuttaa

Pankkien asiakaspalvelu on puhuttanut paljon viime vuosien aikana. Finanssialan murrokset ja toisaalta digitalisoituminen ovat saaneet aikaan muutoksia pankkien asiakaspalvelussa. Etenkin nettipalvelut ovat kehittyneet voimakkaasti. Yhä suurempi ryhmä myös suosii nimenomaan nettipalveluiden käyttöä. On kuitenkin myös ryhmä ihmisiä, jotka edelleen toivovat saavan henkilökohtaista palvelua paikan päällä. Tällaisia palveluita on kuitenkin karsittu voimakkaasti viime vuosina. Nuorille ihmisille netin käyttö on kuitenkin arkipäivää ja he nimenomaan toivovat, että verkossa saa hoidettua pankkiasiansa helposti ja nopeasti. Toisaalta on myös ihmisiä, jotka ihan oikeasti tarvitsevat apua pankkiasioiden hoitamisessa ja neuvoa esimerkiksi päivittäisten raha-asioiden hoitamisessa. Siksi myös asiakaspalvelun laatu ja laajuus otetaan huomioon pankkien vertailuissa. Se ei varsinaisesti vaikuta hintoihin mutta asiakaspalvelu on kuitenkin ollut olennainen osa pankkien hoitamia tehtäviä Suomessa.

Varsinkin pienemmillä paikkakunnilla tällaisista seikoista on saattanut tulla ongelma, koska pankkien konttoreita on vähennetty voimakkaasti viime vuosien aikana. Tällöin pankin valintaan saattaa vaikuttaa konttorien saatavuus ja läheisyys. Ihmiset saattavat siis valita pankin paikallisen konttorin perusteella, koska haluavat edelleen hyödyntää paikan päällä olevia palveluita saadakseen henkilökohtaista palvelua.