Palvelevatko osuuskunnat edelleen yhteisöjään?

Osuuskuuntiin liittyminen on ollut suosittua päivittäistavarakaupassa jo vuosien ajan. Suomalaiset haluavat saada bonuksensa ja monilla on hallussaan useamman osuuskaupan jäsenyys päivittäistavarakauppoihin. Monet myös keskittävät ostoksiaan saadakseen parhaat edut ja bonukset.

Monet osuuskaupat ovat myös parantaneet bonuksiaan vuosien saatossa. Esimerkiksi

pääkaupunkiseudulla S-ryhmä on aikaisemmin selvästi parantanut bonuksiaan monen asiakasomistajan iloksi.

Moni on huomannut, että S-ryhmän osuuskaupoissa saattaa olla huomattaviakin eroja. Sittemmin bonustaulukoita ollaan alettu yhtenäistämään ja järjestelmästä on tullut aikaisempaa selkeämpi. Monet ovat epäilleet, että osuuskaupat yrittävät tehdä enemmän voittoa, koska ne ovat joskus maksaneet niin vähän bonuksia. Osuuskauppojen kuin ei pitäisi tavoitella tuloksien maksimoimista, vaan tuottaa asiakkailleen bonuksia ja palveluita.

S-ryhmässä on ollut se hyvä puoli, että bonukset maksetaan asiakkaan tilille käteisenä. Tästä on moni kuluttaja ollut mielissään. Bonusten parantuminen on siis mahdollista, varsinkin jos osuuskunnan toiminta tehostuu. Tämä on aina yksi asia, johon osuuskunta tähtää: oman toiminnan tehokkuuteen, jotta asiakkaat saisivat mahdollisimman paljon irti osuuskunnasta, oli kyse sitten pankista tai päivittäistavarakaupasta.

Osuuskuntien tulisi oikeasti palvella yhteisöään, joten osuuskuntien olisi syytä antaa asiakkailleen kohtuullisia etuja. Ja niin myös monet osuuskunnat tekevät. He haluavat palkita asiakkaitaan, jotka ovat keskittäneet asioimistaan heidän osuuskauppoihinsa.

Myös osuuskuntapankit palkitsevat asiakkaitaan erilaisilla bonuksilla ja eduilla. OP on Suomessa todella suosittu pankki ja myös S-pankki on kasvattanut suosiotaan viime vuosien aikana.

Osuuskunnat maksavat asiakkailleen korkoa vaihdellen. Osuuskunnista voi kuitenkin lähteä pois milloin vain. Mikäli osuuskunta ei ole maksanut korkoa vuosiin, saattaa lähteminen olla järkevä päätös. Eroamiseen ei pitäisi liittyä mitään kuluja ja usein maksamansa rahat saa takaisin.

Monet osuuskunnat Suomessa ovat olleet olemassa jopa sata vuotta. Ne ovat todella pitkän linjan yrityksiä ja usein niiden toiminta on varsin kestävällä pohjalla. Osuustoiminnan tulevaisuus vaikuttaa Suomessa vahvalta ja asian tiimoilta on ollut paljon myös tervettä keskustelua viime vuosien aikana. Asiasta on hyvä käydä keskustelua ja pohtia, palvelevatko osuuskunnat todella asiakasomistajiaan. Tilanteet varmasti vaihtelevat ympäri Suomen mutta varmaa on se, etteivät osuuskunnat ole menossa yhtään mihinkään, vaan ne ovat varteenotettava vaihtoehto muille osakepohjaisille yrityksille.