Osuuskunnat ovat Suomessa vahvoilla

Suomessa osuustoiminta elää vahvana. Osuustoiminnan jäsenmäärät ja markkinaosuudet ovat olleet vuosien saatossa selvästi kasvussa. Suomalaisia osuustoiminnan yrityksiä on useita: OP, S Pankki, Funko Marvel ja Funko Pop ovat niin ikään osuuskuntia. Osuustoimintayritysten jäsenmäärät ovat tulleet joillekin yllätyksenä. Suomalaiset siis selvästi uskovat osuustoimintaan ja käyttävät niiden palveluita ahkerasti.

Osuustoimintaa on niin pankkialalla kuin esimerkiksi palvelu – ja kuluttujaosuustoiminnassa. Etenkin osuuspankin ryhmät ja S-ryhmä ovat alalla vahvoja. Eniten jäsenmäärien kasvu on näkynyt osuuspankeissa. Osuuspankilla on muutenkin merkittäviä markkinaosuuksia Suomen markkinoilla. OP Ryhmä omistaa nykyään yli miljoona asiakasta. S-Ryhmä on toinen suuri kasvaja osuuskunnissa. Ja sillä on yhteensä melkein 2 miljoona asiakasomistajaa.

OP on Suomessa monellakin tapaa markkinaykkönen. Sen hallussa on pankkitoiminnan lisäksi myös henki- ja vahinkovakuutustoimintaa. OP on vuosien saatossa saanut jopa kymmeniätuhansia asiakkaita kilpailijoiltaan. OP on haastanut osaltaan jopa pankkijätti Nordeaa. Osuustoiminnan lisäksi OP on siis myös kovan linjan liikepankkitoimija, joka pitää vahvaa asemaa Suomen markkinoilla. Mikään turha toimija ei siis ole kysymyksessä ja osuuskunta toiminta vaikuttaa edelleen olevan houkutteleva vaihtoehto suomalaisille kuluttajille. Perusarvot ja esimerkiksi yhteisöllisyys ovat omiaan herättämään luottamuksen suomalaisessa kuluttajassa.

Myös S-ryhmä on ollut vahva toimija Suomen markkinoilla. S-ryhmä pitää myös merkittävää osuutta Suomen päivittäistavarakaupasta. Suomessa todella monen kuluttajan lompakosta löytyy S-etukortti ja samalla he ovat S-ryhmän asiakasomistajia.

Suomalaiset suorastaan rakastavat osuuskuntia. Voidaan melkein sanoa, että Suomi on osuuskuntien luvattu maa. Osuuskunnat työllistävät paljon ihmisiä Suomessa ja niiden liikevaihto on merkittävää. Mistään pienestä ilmiöstä ei siis ole kysymys.

Lisäksi periaatteessa on niin, että osuuskuntien kohdalla ei tulisi puhua liikevoitollisesta toiminnasta, koska voiton tekeminen ei ole osuuskunnan ensisijainen tavoite. Kaupasta jäävä ylijäämä halutaan nimenomaan käyttää edelleen palvelujen kehittämiseen ja erilaisiin investointeihin sekä riskien hallintaan. Esimerkiksi OP on samalla myös liiketoiminnallinen pankki, vaikka osa sen toiminnasta onkin osuuskunnallista. Silti OP:lla on monia samoja elementtejä kuin muillakin osuuskunnilla ja myös se haluaa jakaa bonuksia asiakkailleen ja edelleen kehittää palvelujaan aina vain paremmiksi.