Miten pankit markkinoivat itseään?

Pankit markkinoivat itseään usein vaivattomina ja nopeina käyttää sekä joustavina tai henkilökohtaista palvelua tarjoavina. Esimerkiksi S-pankki mainostaa heti etusivullaan, kuinka metsäsijoittajaksi voi ryhtyä vaivattomasti. Nordean etusivulla taas ensimmäisenä silmiin osuu suuri mainos, jossa kerrotaan notkeasta asuntolainasta. Säästöpankki sen sijaan markkinoi palvelujaan lauseella “Kun tahdot enemmän pankiltasi” ja lupaa auttaa asiakasta saavuttamaan oman tavoitteensa.

Kaikki edellä mainitut ovatkin useimmille pankkien käyttäjille tärkeitä ominaisuuksia. Näiden lisäksi toki tärkeää on luotettavuus, mutta tätä on vaikea käyttää myyntivalttina. Jos yritys nimittäin mainostaa itse olevansa luotettava, tämä ei ole minkäänlainen takuu luotettavuudesta, vaan saattaa monesti jopa herättää epäilyksiä.

Pankkeja harvemmin markkinoidaan erilaisin supertarjouksin. Toisinaan jotakin tiettyä palvelua saatetaan markkinoida edullisena tai asiakkaiden kesken saatetaan esimerkiksi järjestää arvontoja, mutta harvoin pankki houkuttelee asiakkaita esimerkiksi tarjoamalla kaikille uusille asiakkailleen ilmaista rahaa.

Pankit eivät ole kovin aggressiivisia markkinoinnissaan olemassa olevienkaan asiakkaiden kohdalla. Monesti pankki ottaa yhteyttä asiakkaaseen vain silloin, jos jotkin tietyt ehdot esimerkiksi muuttuvat tai asiakkaalle toimitetaan vaikkapa uusi pankkikortti vanhentuneen tilalle. Uusia palveluja tai asiakkaita mahdollisesti kiinnostavia palveluita ei siis välttämättä markkinoida juuri ollenkaan, ja saattaa olla, ettei moni asiakas ole edes tietoinen siitä, mitä kaikkia palveluja hänen oma pankkinsa tarjoaa.

Moni muu yritys markkinoi huomattavasti aggressiivisemmin

Pankkien markkinointistrategia eroaakin vahvasti monien muiden yritysten, kuten esimerkiksi nettikasinoiden markkinointistrategioista. Nettikasinot ovat markkinoinnissaan huomattavasti aggressiivisempia. Mainoksia yritetään saada potentiaalisten ja olemassa olevien asiakkaiden näkyville niin paljon kuin mahdollista. Tv:ssäkin saman kasinon mainos saattaa toistua vaikkapa kahteen kertaan yhden mainostauon aikana. Pelkkiin mainoksiin ei toki aina ole uskominen, joten jos haluat löytää King Billy Casinon tapaisen laadukkaan kasinon, nettikasinoarvostelut auttavat sinua parhaiten löytämään juuri sinulle sopivan kasinon.

Lisäksi jo olemassa oleviin asiakkaisiin ollaan yhteydessä sähköpostitse tai tekstiviestitse lähes viikoittain, ja pelaaja saa välittömästi tiedon kaikista häntä mahdollisesti kiinnostavista tarjouksista. Uusia asiakkaita taas pyritään monesti houkuttelemaan ilmaisella pelirahalla tai ilmaiskierroksilla. Ensitalletuskin luvataan monesti tuplata tai triplata, ja lisäksi henkilökohtaisia tarjouksia tipahtelee pelaajalle jatkuvasti asiakkuuden aikana. Osa asiakkaista saattaa kokea tiuhaan tapahtuvan markkinoinnin ärsyttävänä, mutta toisaalta myös tieto erilaisista palveluista ja uutuuksista tavoittaa pelaajan nopeasti.

Osuuskauppojen bonuksia kannattaa vertailla

Osuuskauppojen bonuksia kannattaa vertailla, sillä bonuksien määrässä voi olla suuriakin eroja. Jokainen saa vapaasti valita, minkä osuuskaupan asiakkaaksi alkaa, ja moni suomalainen on samaan aikaan useammankin osuuskaupan jäsen. Lisäksi bonukset ovat vain yksi osa osuuskauppaan liittymistä. Kannattaa siis tarkastaa myös muita etuja, jotka liittyvät osuuskaupan asiakkuuteen.

Vinkkejä parhaan pankin vertailuun

Suomalaiset hoitavat pankkiasiansa usein samassa tutussa ja turvallisessa pankissa vuosi toisensa jälkeen. Joskus saattaa kuitenkin olla fiksua vaihtaa pankkia tai vähintään kilpailuttaa omat pankkipalvelunsa.

Osuuskunnat osana yhteiskuntaa

Osuuskuntatoiminnasta voi olla monenlaista hyötyä yhteiskunnalle. Ei ole mikään ihme, että Suomen kaltaisessa yhteiskunnassa osuuskuntatoiminta on ollut niin vahvana. Osuuskunnissa on kyse myös taloudellisesti merkittävästä ilmiöstä. Suomessa iso osa ihmisistä kuuluu vähintään yhteen osuuskuntaan. Osuuskuntia on niin pieniä kuin suuria, ja ne eroavat yleensä paljonkin toisistaan. Osuuskuntatoiminta on houkuttelevaa myös yrittäjille, ja se onkin yksi yrittäjyyden muoto.

Miten osuuskuntaan liitytään?

Osuuskuntaan liittyminen on helppoa. Kannattaa kuitenkin ensikädessä varmistaa, että olet varmasti liittymässä toimivaan osuuskuntaan. Suomessa on vähintään kaksi osuuskunnan jättiläistä: OP ja S-ryhmä. Näihin osuuskuntiin liittyy moni suomalainen vuosittain ja liittyminen on kuluttajalle helppoa kummassakin tapauksessa.

Minkälaisia pankkipalveluja Suomessa kaivataan?

Moni suomalainen haluaa verrata pankkeja niiden palveluiden ja esimerkiksi hintojen osalta, mutta minkälaisia palveluita suomalaiset oikeasti kaipaavat? Peruspalveluihin kuuluvat pankkitili, johon on usein yhdistetty pankki- tai pankki- ja luottokortin yhdistelmä sekä verkkopankkitunnukset. Pelkät peruspalvelupaketit eivät kuitenkaan kiinnostaa niin kovin montaa, vaan pankkipalveluilta halutaan Suomessa myös enemmän. Tämä on osaltaan vaikuttanut pankkien väliseen kilpailuun, sillä asiakkaita houkutellaan erilaisten palveluiden ja etujen avulla.

Miksi valita osuuskuntatoiminta?

Osuuskuntatoiminta ei ole vain suomalainen konsepti, vaan osuuskunta toimintaa nähdään ympäri maailmaa. On hyvä olla tietoinen osuuskuntatoiminnan maailmanlaajuisesta luonteesta, sillä Suomi voi olla osaltaan mukana kehittämässä sosiaalisesti ja taloudellisesti kestäviä yritysmalleja.

Pankit päivittävät turvallisuuskäytäntöjä

Suomi on aikaisemmin ollut siirtymässä uuteen turvallisempaan tunnistusjärjestelmään. Aikaisempi TUPAS-protokolla ei enää ollut tarvittavalla tasolla sen turvallisuudessa. Esimerkiksi EU-tasolta on tullut tiukentuneita turvallisuusvaatimuksia. Tämä ei kuitenkaan varsinaisesti vaikuta suomalaiseen pankin asiakkaaseen, eikä omaa pankkia tarvitse sen vuoksi lähteä vaihtamaan, vaikka pankkien vertailu muuten onkin järkevää.

Palvelevatko osuuskunnat edelleen yhteisöjään?

Osuuskuuntiin liittyminen on ollut suosittua päivittäistavarakaupassa jo vuosien ajan. Suomalaiset haluavat saada bonuksensa ja monilla on hallussaan useamman osuuskaupan jäsenyys päivittäistavarakauppoihin. Monet myös keskittävät ostoksiaan saadakseen parhaat edut ja bonukset.

Monet osuuskaupat ovat myös parantaneet bonuksiaan vuosien saatossa. Esimerkiksi

Miksi pankkivertailu kannattaa?

Pankkeja kannattaa vertailla yksinkertaisesti siitä syystä, että voit löytää itsellesi kaikista parhaat pankkipalvelut. Moni maksaa esimerkiksi palveluista, joita ei edes käytä. Kun jaksat hieman laittaa aikaa pankkien vertailuun, pääset selville niistä palveluista, joita oikeasti tarvitset.

Pankkien hintakilpailua seurataan Suomessa tiiviisti

Pankkeja arvioidaan nykyään melko laajalti erilaisissa lähteissä. Muun muassa kauppalehti ja taloussanomat ovat kirjoittaneet innokkaasti pankkien vertailusta Suomessa. Pankkeja on vertailtu niin niiden asiakkuuksien hintojen vuoksi kuin niiden asuntolainojen marginaalien tiimoilta. Marginaalit ovat olleet viime vuosina alhaalla mutta silti pankkeja edelleen kilpailutetaan asuntolainan koron marginaalien perusteella. Pankeissa on eroja näiden suhteen, joten mikään turha homma ei ole kyseessä. Pankeilla on selvästi ollut hintakilpailua Suomessa, sillä pankkiasiointi on muuttunut hiukan halvemmaksi viimeisten vuosien aikana. Pankit joutuvat kilpailemaan asiakkaistaan, joten kilpailulla on saattanut olla vaikutusta palveluiden hintoihin.