Vinkkejä parhaan pankin vertailuun

Suomalaiset hoitavat pankkiasiansa usein samassa tutussa ja turvallisessa pankissa vuosi toisensa jälkeen. Joskus saattaa kuitenkin olla fiksua vaihtaa pankkia tai vähintään kilpailuttaa omat pankkipalvelunsa.

Pankkeja kannattaa vertailla monista eri näkökulmista käsin, ja tähän kannattaa todella kiinnittää huomiota. Siksi ei kannata tehdä liian nopeita päätöksiä, vaan voit rauhassa verrata eri pankkien eri puolia ja palveluita. Moni suomalainen on nykyään kiinnostunut osuuskunnallisista pankeista ja myös näihin löytyy suomesta nykyään hyviä vaihtoehtoja.

Monet pankit tarjoavat myös sivuillaan erilaisia hintahyötylaskureita. Näin tekee esimerkiksi S-pankki. Näin voit helposti päästä tekemään itsellesi laskelmia. Kannattaa muistaa, että pankit ovat samalla myös finanssialan toimijoita, ja niiden tarkoituksena on harjoittaa myös liiketoimintaa. SIlti esimerksi OP-Ryhmän pankit, Pop Pankki mukaan luettuna, sekä S-pankki haluavat myös tarjota asiakkailleen parhaita palveluita, kohtuuhintaan.

Aivan liian monet suomalaiset jättävät pankkinsa vertailematta. Monet ihmiset ovat nykyisessä pankissaan vain siksi, että ovat tehneet aina aikaisemminkin niin. Ihmisen ei kuitenkaan tarvitse olla tapojensa vanki. Suomessa on paljon tarjontaa ja pankkia vaihtamalla voidaan saada itselleen monia etuja ja toisaalta säästää ihan selvää rahaa. Aina ei ole selvää, mikä on itselle se paras pankki. Joskus tämä saattaa vaihdella tilanteen mukaan, joten yksinkertaista vastausta tähän asiaan ei ole olemassa. Moni ihminen etsii pankkia etenkin päivittäisten asioiden hoitamiseen. Toiset taas saattavat olla kiinnostuneita säästämisestä ja sijoittamisesta.

Seuraavaksi katsotaan hieman käytännön vinkkejä siihen, miten pankkeja kannattaa vertailla:

  • Onko sinulla pääomaa, jonka aiot pankkiin tallettaa? Tämä saattaa vaikuttaa siihen, minkä tasoisen asiakkuuden voit pankista saada. Kannattaa huomioida, että pankeilla on asiakkailleen erilaisia etuohjelmia.
  • Kuinka suuret tulot sinulla on kuukaudessa? Myös oma tulotaso vaikuttaa siihen, millaisen asiakkuuden voit pankista saada. Monikaan ei tajua, että omilla tuloilla on merkitystä ennen kuin käydään pankissa. Yleensä pankit kyllä tarjoavat näitä parempia asiakkuuksia kaikille potentiaalisille asiakkaille.
  • Oletko ottamassa lainaa? Moni herää pankin vaihtoon siinä vaiheessa, kun aletaan puhua laina-asioista. Viimeistään siinä vaiheessa, kun aletaan ottamaan asuntolainaa, pankkeja aletaan vertailla. Samalla saattaa selvitä, että pankin vaihdosta seuraa monia muitakin etuja.

Osuuskunnat osana yhteiskuntaa

Osuuskuntatoiminnasta voi olla monenlaista hyötyä yhteiskunnalle. Ei ole mikään ihme, että Suomen kaltaisessa yhteiskunnassa osuuskuntatoiminta on ollut niin vahvana. Osuuskunnissa on kyse myös taloudellisesti merkittävästä ilmiöstä. Suomessa iso osa ihmisistä kuuluu vähintään yhteen osuuskuntaan. Osuuskuntia on niin pieniä kuin suuria, ja ne eroavat yleensä paljonkin toisistaan. Osuuskuntatoiminta on houkuttelevaa myös yrittäjille, ja se onkin yksi yrittäjyyden muoto.

Hyvin paikalliset pienet osuuskunnat palvelevat yleensä etenkin paikallisen yhteisön ja sen jäsenten tarpeita. Isommat osuuskunnat toimivat taas kuin liiketoiminnalliset osakeyhtiöt osuuskunnallisten periaatteiden lisäksi. Suuret osuuskunnat Suomessa kuten OP- ja S-ryhmän osuustoiminnat tuovat myös paljon verorahoja ja tarjoavat kuluttajille monenlaisia palveluja, joten kyseessä on tosiaan myös yhteiskunnallisesti hyödyllistä toimintaa.

Osuuskunnat on totuttu näkemään hyödyllisinä paikallisille yhteisöille, mutta ne tuovat kestävyyttä myös laajempiin rakenteisiin ja talouteen sekä markkinoille yhteiskunnallisella tasolla. Suomi on ollut myös maailmalla tunnettu osuuskunnistaan, ja suomalaisia osuuskuntia on nähty jopa Amerikassa saakka historian saatossa. Tämä on siis jälleen yksi asia, josta suomalainen yhteiskunta on maailmalla kuuluisa monien muiden sosiaalisten mallien lisäksi.

Osuuskunnat toimivat paljon todennäköisemmin vastuullisesti verrattuna juurikin voittojaan maksivoiviin osakeyhtiöihin. Viime vuosina on ollut paljon puhetta yritysten sosiaalisesta vastuusta. Osuuskunnissa sosiaalinen vastuu on ikään kuin sisäänrakennettu, sillä osuuskunnan yhtenä lähtökohtana on ajatus siitä, että ne ovat toiminnassaan vastuullisia yhteisöään kohtaan ja ovat niin ikään velvollisia tuottamaan palveluita, jotka hyödyttävät yhteisöjään ja tekemään hyviä investointeja. Osuuskunnan jäsenet eivät hyödy näistä ainoastaan taloudellisesta, vaan ajatuksena on tuottaa myös sosiaalista hyvää.

Esimerkiksi OP:n kohdalla tämä voi tarkoittaa paikallisten palveluiden ylläpitoa vaikkapa pienillä paikkakunnilla. Moni pankki on viime vuosina luopunut paikallisesta konttoristaan ja palveluistaan. Osuuskunnan tulisi kuitenkin lähtökohtaisesti olla kiinnostunut siitä, millaisia palveluita sen jäsenet toivovat ja ennen kaikkea tarvitsevat. Siksi voisi ajatella, että esimerkiksi OP:lla voisi olla painetta paikallisten palveluiden säilyttämiseen myös pienillä paikkakunnilla. OP toimiikin valtakunnallisesti, mutta esimerkiksi POP Pankin toimialue ei ole aivan yhtä iso kuin OP:n. Monilla osuuskunnan toimilla on siis niin paikallista kuin valtakunnallista arvoa.

Miten osuuskuntaan liitytään?

Osuuskuntaan liittyminen on helppoa. Kannattaa kuitenkin ensikädessä varmistaa, että olet varmasti liittymässä toimivaan osuuskuntaan. Suomessa on vähintään kaksi osuuskunnan jättiläistä: OP ja S-ryhmä. Näihin osuuskuntiin liittyy moni suomalainen vuosittain ja liittyminen on kuluttajalle helppoa kummassakin tapauksessa.

Käytännössä osuuskuntaan liittyminen tarkoittaa asiakasomistajaksi liittymistä, ellet sitten halua ryhtyä osuuskunnan yrittäjäksi itse. Olennaista tässä kohtaa on kuitenkin tarkastella nimenomaan asiakasomistajaksi liittymistä, sillä se koskee isoa osaa suomalaisia. Suomalaiset siis edelleen liittyvät osuuskuntiin esimerkiksi etujen, alennuksien ja bonusten perässä. Suomalaiset uskovat edelleen osuuskuntiin, vaikka usko talouteen saattaa joskus olla koetuksella, niin kuin on viime vuosina nähty.

Miten liittyä asiakasomistajaksi?

Asiakasomistajaksi liittyminen on helppoa. Yleensä asiakasomistajaksi pääsee liittymään täyttämällä joko verkossa tai paikan päällä asiakasomistajasopimuksen ja maksamalla osuusmaksun osuuskaupalle. Joka tapauksessa asiakkaan tulee todistaa henkilöllisyytensä.

Esimerkiksi S-ryhmä tarjoaa kattavat palvelut niin S-ryhmän toimipaikoissa ympäri Suomen kuin S-kanavalla verkossa. S-ryhmällä voit myös valita maksatko osuusmaksun kerralla vai osissa. Mikäli asiakas päättää maksaa osissa, kerrytetään osuusmaksu kertyvistä bonuksista erikseen määrätyssä määräajassa.

Osuuspankissa asiakas puolestaan liittyy omistaja-asiakkaaksi. Pankin asiakas voi olla myös ilman, että on liittynyt omistaja-asiakkaaksi. Omistaja-asiakas pääsee kuitenkin kiinni kaikkiin Osuuspankin etuihin ja alennuksiin. Sinulle alkaa myös vasta liittymisen jälkeen kertyä OP-bonuksia. Bonuksia voi saada monessa osuuskunnassa jopa satojen eurojen arvosta.

Niin OP:lla kuin muissakin osuuskunnissa omistaja-asiakas pääsee vaikuttamaan pankin toimintaan sekä vastaamaan ajankohtaisiin kyselyihin ja parhaassa tapauksessa osallistumaan erilaisiin tehtäviin.

OP on asiakkaidensa omistama yritys ja takaa omistaja-asiakkaille parhaimmat edut ja hyödyn. Myös OP:lla asiakasomistajaksi pääsee liittymään helposti verkossa. Tämä onnistuu silloin, kun sinulla on käytössäsi OP:n verkkopalvelutunnukset. Muutoin asiakkaan on varattava aika konttoriin.

Osuuskuntiin liittyminen on siis helppoa ja asiakas pääsee suoraan kiinni osuuskunnan etuihin ja alennuksiin. Esimerkiksi S-ryhmän kohdalla asiakas saa käyttöönsä S-kortin. Kortti on tuttu lähes jokaiselle suomalaiselle. Osuuskuntien etuihin voi tutustua tarkemmin verkossa. Yleensä etua on kattavasti myös varsinaisen osuuskuntaliikkeen ulkopuolella, joten etuja voi saada myös muista palveluista. Mitään haittaa osuuskunnan jäsenyydestä ei ole ja liittymisen kustannuksetkin ovat varsin kohtuulliset. K

Mitä kaikkien tulisi tietää osuustoiminnasta?

Suomessa puhutaan paljon osuuskuntien toiminnasta, mutta kuinka moni oikeasti tietää, mistä niiden toiminnassa on oikeastaan kysymys? Ensinnäkin asiakasomistajilla tulisi olla osuuskunnassa äänivaltaa. Näin usein onkin ja esimerkiksi osuuskunnallisissa paikallispankeissa omistaja-asiakas pääsee äänestämään joissakin pankin toimintaan liittyvissä asioissa.

Asiakasomistajilla on siis vaikuttamismahdollisuuksia, ja tämä on yksi osuustoiminnan houkutteleva puoli. Jäsenyys ei kuitenkaan sinänsä velvoita mihinkään, mutta omaa päätösvaltaa voi kuitenkin käyttää, jos siltä tuntuu.

Liittyessään osuuskuntaan asiakas maksaa osuusmaksun. Näistä maksuista muodostuu lopulta pääoma, joka on edellytyksenä liiketoiminnalle. Ei siis kannata unohtaa, että osuuskunnat harrastavat myös liiketoimintaa.

Osuuskunnan toimintaa leimaa demokraattinen piirre, joka on läsnä kaikessa päätöksenteossa. Jokaisella jäsenellä on esimerkiksi edustajien valinnan vaaleissa käytössään yksi ääni.

Kannattaa muistaa, että osuuskuntatoiminta ei ole ollenkaan toimialasidonnaista, vaan se soveltuu monellekin eri alalle. Osuuskunta toimintaa voidaan harjoittaa periaatteessa missä vaan, jolloin resurssien yhdistämisellä päästään vahvempaan lopputulokseen kuin toimimalla pelkästään yksin. Kenties osuuskuntatoimintaa tullaan näkemään jopa uusilla aloilla. Esimerkiksi nettikasinotoiminta on tällä hetkellä nouseva ala. Voi olla, että paras casino review löytyy jonain päivänä nettikasinolta, joka noudattaa myös joitakin osuuskuntien arvoja. Online casino review King Billy Casino saattaa olla monenkin osuuskuntatoiminnasta kiinnostuneen mieleen.

Miten osuuskunta eroaa osakeyhtiöstä?

Osuuskunta eroaa osakeyhtiöstä monellakin tapaa. Ensinnäkin osuuskunta on jäseniensä omistama ja osuuskuntaa hallitaan demokraattisesti. Osuuskunnassa on myös vaihtuva pääoman määrä, kun taas osakeyhtiöissä se on kiinteä. Osuuskunnassa liiketoiminta ei ole sen pääasiallinen toiminta toisin kuin osakeyhtiöissä. Osuuskunnassa palveluiden tuottaminen on sen sijaan toiminnan ytimessä. Pääoman tuotto ei siis ole keskiössä osuuskunnassa, kun taas osakeyhtiössä pääoman kasvuun tähdätään, ja se jaetaan osakeomistuksien mukaan.

Osuustoiminta perustuu arvoihin

Osuuskunnan toiminta perustuu suuressa määrässä arvoihin, josta kaiken toiminnan tulisi lopulta kummuta. Arvoihin kuuluvat esimerkiksi omatoimisuuden, demokratian ja tasa-arvon periaatteet. Lisäksi oikeudenmukaisuus ja solidaarisuus kuuluvat osuuskuntien perusarvoihin. Osuuskunnat ollaan nähty myös yhteiskunnallisesti vastuullisina toimijoina, koska ne tuottavat yhteisöilleen hyvää monellakin tapaa.

Käytännössä nämä hyödyt näkyvät esimerkiksi bonuksina, joita saa vaikkapa OP:lta ja S-ryhmältä. Suomalaiset ovat tottuneet saamaan paljon rahanarvoisia etuja ja jopa ihan oikeaa rahaa palautuksina kunkin kauden päätteeksi. Esimerkiksi S-ryhmä maksaa korkoja asiakkaidensa S-tileille.

Minkälaisia pankkipalveluja Suomessa kaivataan?

Moni suomalainen haluaa verrata pankkeja niiden palveluiden ja esimerkiksi hintojen osalta, mutta minkälaisia palveluita suomalaiset oikeasti kaipaavat? Peruspalveluihin kuuluvat pankkitili, johon on usein yhdistetty pankki- tai pankki- ja luottokortin yhdistelmä sekä verkkopankkitunnukset. Pelkät peruspalvelupaketit eivät kuitenkaan kiinnostaa niin kovin montaa, vaan pankkipalveluilta halutaan Suomessa myös enemmän. Tämä on osaltaan vaikuttanut pankkien väliseen kilpailuun, sillä asiakkaita houkutellaan erilaisten palveluiden ja etujen avulla.

Osuuskunta pankit, kuten OP ja S-Pankki ovat olleet houkuttelevia vaihtoehtoja suomalaisille, koska pankkipalveluiden lisäksi tarjolla on bonuksia, alennuksia ja etuja.

Kilpailu on tervettä, ja se on saanut monet pankit parantamaan palveluitaan. Perustason pankkipalvelut ovat pankkien keskeisin toimialue. Silti niille on yllättävän vähän kysyntää. Ihmiset ovat kiinnostuneita monipuolisista palveluista ja esimerkiksi osuuspankkien omistaja-asiakkuudesta. Myös säästämisestä ja sijoittamisesta ollaan kiinnostuneita.

Pankit tekevät Suomessa nykyään monenlaista yhteistyötä. Pankit tarjoavat myös yhteiskunnallisesti tärkeitä palveluita, jotka ovat avainasemassa myös Kuluttajan kannalta. Tällaisia ovat esimerkiksi vahvan tunnistamisen palvelut. Esimerkiksi Aktia on tehnyt yhteistyötä Elisan kanssa mobiililompakoiden osalta. Pankit joutuvat siis nykyään kehittämään palveluitaan jatkuvasti, mikäli halutaan pysyä markkinoiden kärjessä.

Osa pankeista lähti myöhään liikkeelle esimerkiksi mobiililompakoiden kehittämisen suhteen, mikä on saattanut maksaa pankeille jopa asiakkaita. Varsinkin nuoret asiakkaat kaipaavat monipuolisia verkko- sekä mobiilipalveluita, ja kaiken pitäisi olla saatavilla kädenkäänteessä omalta puhelimelta. Nuoret eivät niinkään kaipaa henkilökohtaista palvelua, joten monet pankit ovat olleet paineen olla kaikenlaisten rakenteellisten muutosten paineessa. Tulevaisuudessa monipuoliset palvelut tulevat vaikuttamaan yhä enemmän pankin valintaan.

Suomessa pankin täytyy tarjota perusmaksupalveluita myös niille, jotka eivät ole hoitaneet pankkiasioitaan niin mallikkaasti. Myös siis maksuhäiriöisellä on oikeus peruspankkipalveluihin, kuten myös henkilöillä vaille pysyvää osoitetta tai puhelinliittymää. Tällaiset seikat ovat usein ehtona esimerkiksi luottokortin tai lainan saamiselle mutta peruspankkipalveluihin on kaikilla oikeus. Tämän osalta pankkeja on siis vaikea erotella toisistaan, sillä kaikki perinteiset pankit Suomessa tarjoavat peruspankkipalveluita. Erikseen ovat sitten muut rahoitusalan toimijat, jotka ovat erikoistuneet sijoittamiseen tai lainapalveluihin.

Pankit voivat kuitenkin erottautua monellakin tavalla edukseen. Moni suomalainen hakee laadukkaita ja monipuolisia palveluita sekä etuja ja alennuksia.

Miksi valita osuuskuntatoiminta?

Osuuskuntatoiminta ei ole vain suomalainen konsepti, vaan osuuskunta toimintaa nähdään ympäri maailmaa. On hyvä olla tietoinen osuuskuntatoiminnan maailmanlaajuisesta luonteesta, sillä Suomi voi olla osaltaan mukana kehittämässä sosiaalisesti ja taloudellisesti kestäviä yritysmalleja.

Myös YK on ottanut kantaa osuuskuntatoimintaan. YK määrittää osuuskuntatoiminnan sellaiseksi yritystoiminnaksi, jossa osuuskunnan jäsenet omistavat sen tuottaen jäsenilleen etuja ja palveluja. Tämä on toiminnan ydin myös Suomessa. Yhteisöllisyys ja vastuu katsotaan yleensä tärkeimmiksi tekijöiksi osuuskuntatoiminnassa.

Suomesta on aikaisemmin puhuttu jopa maailman ykkösenä, kun puhutaan osuuskuntatoiminnasta. Mittapuina on käytetty esimerkiksi jäsenmääriä, työllistävyyttä sekä liikevaihtoa suhteessa koko maahan ja sen väestöön. Osuuskuntatoiminnan nähdään vaikuttaneen myös laajemmin suomalaisen yhteiskunnan kehittymiseen sekä siihen millaiseksi se on muotoutunut.

Osuuskuntatoimintaa voidaan käyttää laajemmin myös markkinoiden tasapainottamiseen ja vahvistamiseen. Osuuskunnat voivat edesauttaa myös työllistymistä, ja ne ollaan nähty hyvinä työnantajina. Siksi työllisyys on ollut yhtenä mittarina osuuskuntien merkittävyyttä katseltaessa. Tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että osuuskunnat voivat tarjota työpaikkoja heikommassa asemassa oleville esimerkiksi osa-aikaisina töinä. Työelämään voitaisiin siis luoda uudenlaisia mahdollisuuksia ja toimintamalleja.

Osuuskunta on kaikille

Periaatteessa kuka tahansa voi perustaa osuuskunnan, eikä sen perustaminen osakeyhtiö tapaan tarvitse pääomaa, sillä pääoma muodostuu sen saamista jäsenmaksuista, jotka osuuskunnalle maksetaan siihen liityttäessä. Näin muodostuu myös omistussuhde osuuskuntaan: maksamalla osuusmaksun alussa, omistat samalla osan osuuskunnasta. Kaikilla jäsenillä on osuuskunnassa saman verran valtaa, eikä haitallisia valtasuhteita pääse syntymään niin helposti.

Osuuskuntia on ehdotettu toimintamalleiksi myös köyhissä maissa tuomaan tuloja paikallisille ihmisille ja kehittämään osuuskuntia paikallisten palveluiden tarjoajiksi. Osuuskunnat voivat toimia myös siis keinona hankkia elantoa ilman, että tarvitsee lähteä liikkeelle suuren pääoman kanssa. Niin riskit kuin hyödytkin ovat yhteisiä, joten osuuskunnan voi laittaa pystyyn jopa melko pienellä kynnyksellä sekä panoksella.

Pienet osuuskunnat eivät välttämättä ole epätavallisia myöskään Suomessa. Niitä ei voi suoraan verrata esimerkiksi OP:n tai S-ryhmän kaltaisiin jättiläisiin. Pienissä osuuskunnissa ollaan nähty paljon esimerkiksi sosiaalisen alan yrityksiä, jotka haluavat toiminnassaan puuttua johonkin yhteiskunnalliseen ongelmaan. Osuuskuntia nähdään siis alalla kuin alalla, eikä se ole toimialasidonnainen.

Pankit päivittävät turvallisuuskäytäntöjä

Suomi on aikaisemmin ollut siirtymässä uuteen turvallisempaan tunnistusjärjestelmään. Aikaisempi TUPAS-protokolla ei enää ollut tarvittavalla tasolla sen turvallisuudessa. Esimerkiksi EU-tasolta on tullut tiukentuneita turvallisuusvaatimuksia. Tämä ei kuitenkaan varsinaisesti vaikuta suomalaiseen pankin asiakkaaseen, eikä omaa pankkia tarvitse sen vuoksi lähteä vaihtamaan, vaikka pankkien vertailu muuten onkin järkevää.

Nämä tiukennukset koskevat etenkin sähköistä tunnistamista, joiden osalta ollaan siirtymässä vahvempiin turvallisuuskäytäntöihin. Suomen pankkien käyttämä TUPAS-järjestelemä ei siis enää ole riittävän vahva sellaisenaan. Esimerkiksi OP on jo kehittänyt omaa turvallisuusjärjestelmää, mikä tekee OP:sta vahvan toimijan pankkialalla.

Suomalaisten kannalta tällainen päivitys on hyvä asia, eikä asiakkaan sinänsä tarvitse lähteä vertaamaan eri pankkeja löytääkseen turvallisen vaihtoehdon tunnistautumiselle. Suomessa pankit ovat maailman mittakaavalla todella turvallisia ja vakaita. Turvallisuustekijöiden eteen tehdään myös jatkuvasti töitä ja asiakkaita varoitetaan usein esimerkiksi silloin, jos liikkeellä on kalastelu viestejä. Suomessa siis tapahtuu

tietokalastelurikoksia mutta tähän pankit eivät voi suoraan vaikuttaa.

Mikä TUPAS?

Tupaksella tarkoitetaan käytännössä verkkopankkitunnuksia kertakäyttöisten salasanojen osalta. Pankit tulevat siis ottamaan käyttöön toisenlaisen protokollan, koska ainakin viestintävirasto on ilmoittanut, ettei TUPAS-protokollaa enää kehitetä. Tulemme siis näkemään kenties aivan uusia käytäntöjä, kun suomalaiset pankit päivittävät sähköisien palveluiden tunnustautumiskäytäntöjä. Uusien protokollien tulee siis täyttää tiukentuneet tietoturvavaatimukset.

Suomalaiset ovat tottuneita pankkitunnuksien käyttäjiä. Periaatteessa kaikki suomalaiset pankit tarjoavat myös mobiilipalveluita, joten erilaisten tunnuksien käyttö on tuttua suurimmalle osalle suomalaisia.

Tällä erää nämä muutokset ollaan aikataulutettu tapahtuvan viimeistään syyskuun 2019 loppuun mennessä.

OP edelläkävijänä

OP:lla Tupaksen korvaa OP tunnistuksen välityspalvelu. Välityspalvelu on todella turvallinen ja sillä on varsin kilpailukykyinen hinnoittelu.

OP tarjoaa tunnistuspalvelua myös yritysasiakkaille – se voi olla yrityksen tapa tunnistaa asiakas turvallisesti sähköisessä verkossa. Tämän luottamusverkon toiminta on alkanut OP:lla jo vuonna 2017.

OP on Suomen markkinoilla johtava tekijä yksityishenkilöiden tunnistamisessa sähköisesti. Tämä tekee OP:sta jälleen vahvan toimijan verrattuna moneen muuhun pankkiin Suomessa. Palvelun tarjoavat OP Ryhmän osuuspankit sekä OP Yrityspankki. Kannattaa olla yhteydessä OP:n osaavan henkilökuntaan saadaksesi lisätietoja.

Osuuskuntapankki on edelleen erittäin houkutteleva vaihtoehto pankiksi sen monipuolisten palveluiden vuoksi ja lisää on varmasti tulossa.

Palvelevatko osuuskunnat edelleen yhteisöjään?

Osuuskuuntiin liittyminen on ollut suosittua päivittäistavarakaupassa jo vuosien ajan. Suomalaiset haluavat saada bonuksensa ja monilla on hallussaan useamman osuuskaupan jäsenyys päivittäistavarakauppoihin. Monet myös keskittävät ostoksiaan saadakseen parhaat edut ja bonukset.

Monet osuuskaupat ovat myös parantaneet bonuksiaan vuosien saatossa. Esimerkiksi

pääkaupunkiseudulla S-ryhmä on aikaisemmin selvästi parantanut bonuksiaan monen asiakasomistajan iloksi.

Moni on huomannut, että S-ryhmän osuuskaupoissa saattaa olla huomattaviakin eroja. Sittemmin bonustaulukoita ollaan alettu yhtenäistämään ja järjestelmästä on tullut aikaisempaa selkeämpi. Monet ovat epäilleet, että osuuskaupat yrittävät tehdä enemmän voittoa, koska ne ovat joskus maksaneet niin vähän bonuksia. Osuuskauppojen kuin ei pitäisi tavoitella tuloksien maksimoimista, vaan tuottaa asiakkailleen bonuksia ja palveluita.

S-ryhmässä on ollut se hyvä puoli, että bonukset maksetaan asiakkaan tilille käteisenä. Tästä on moni kuluttaja ollut mielissään. Bonusten parantuminen on siis mahdollista, varsinkin jos osuuskunnan toiminta tehostuu. Tämä on aina yksi asia, johon osuuskunta tähtää: oman toiminnan tehokkuuteen, jotta asiakkaat saisivat mahdollisimman paljon irti osuuskunnasta, oli kyse sitten pankista tai päivittäistavarakaupasta.

Osuuskuntien tulisi oikeasti palvella yhteisöään, joten osuuskuntien olisi syytä antaa asiakkailleen kohtuullisia etuja. Ja niin myös monet osuuskunnat tekevät. He haluavat palkita asiakkaitaan, jotka ovat keskittäneet asioimistaan heidän osuuskauppoihinsa.

Myös osuuskuntapankit palkitsevat asiakkaitaan erilaisilla bonuksilla ja eduilla. OP on Suomessa todella suosittu pankki ja myös S-pankki on kasvattanut suosiotaan viime vuosien aikana.

Osuuskunnat maksavat asiakkailleen korkoa vaihdellen. Osuuskunnista voi kuitenkin lähteä pois milloin vain. Mikäli osuuskunta ei ole maksanut korkoa vuosiin, saattaa lähteminen olla järkevä päätös. Eroamiseen ei pitäisi liittyä mitään kuluja ja usein maksamansa rahat saa takaisin.

Monet osuuskunnat Suomessa ovat olleet olemassa jopa sata vuotta. Ne ovat todella pitkän linjan yrityksiä ja usein niiden toiminta on varsin kestävällä pohjalla. Osuustoiminnan tulevaisuus vaikuttaa Suomessa vahvalta ja asian tiimoilta on ollut paljon myös tervettä keskustelua viime vuosien aikana. Asiasta on hyvä käydä keskustelua ja pohtia, palvelevatko osuuskunnat todella asiakasomistajiaan. Tilanteet varmasti vaihtelevat ympäri Suomen mutta varmaa on se, etteivät osuuskunnat ole menossa yhtään mihinkään, vaan ne ovat varteenotettava vaihtoehto muille osakepohjaisille yrityksille.

Miksi pankkivertailu kannattaa?

Pankkeja kannattaa vertailla yksinkertaisesti siitä syystä, että voit löytää itsellesi kaikista parhaat pankkipalvelut. Moni maksaa esimerkiksi palveluista, joita ei edes käytä. Kun jaksat hieman laittaa aikaa pankkien vertailuun, pääset selville niistä palveluista, joita oikeasti tarvitset.

Jotkut kilpailuttavat pankkinsa jopa kerran vuodessa. Varsinkin, jos olet tekemässä isompia hankintoja, kannattaa pankkien palvelut kilpailuttaa kattavasti. Esimerkiksi asuntolainan ja sijoittamisen kohdalla kannattaa olla tarkkana, mihin pankkiin sitoutuu. Vaikka sinulla olisikin jo asuntolaina voi pankin siltikin edelleen kilpailuttaa ja monet myös vaihtavat pankkia saadessaan paremman asuntolainatarjouksen jostakin muualta.

Monessa tapauksessa saattaa olla hieman epäselvää, millaisia palveluita pankki kullekin asiakkaalle tarjoaa ja minkä hintaisia palvelut oikein ovat. Jos et siis aivan ole selvillä oman pankkisi kulurakenteesta, kannattaa viime kädessä laittaa viestiä pankin asiakaspalveluun.

Suomessa ollaan moneen kertaan listattu Suomen paras pankki ja se ei välttämättä ole kaikille sama. Siksi vertailu kannattaa tehdä aina henkilökohtaisista lähtökohdista käsin.

Mitä hyötyä pankkien vertailusta on?

Pankin valinta riippuu lopulta siitä, millaisia palveluita pankilta haluat. Jos olet esimerkiksi alkamassa säästämään, kannattaa sinun kiinnittää huomiota etenkin eri pankkien säästöpalveluihin. Pankeilla on asiakkailleen usein erilaisia tuotteita tarjolla säätämisen suhteen. Joistakin on jopa tullut varsinaisia hittituotteita. Esimerkiksi OP:n ASP- säästäminen asuntolainaa varten on ollut todella suosittu tuote asiakkaiden keskuudessa. ASP-konseptin turvin suomalaiset ovat voineet saada tukea ensimmäisen asunnon ostoa varten.

Myös S-Pankilla säästäminen on helppoa

Myös S-pankilla säästäminen on helppoa. Säästämään voi alkaa niin satunnaisesti kuin säännöllisesti. Sinä päätät, mikä ratkaisu sopii parhaiten omaan tilanteeseesi. S-pankki voi tarjota tilanteeseen sopivia ratkaisuja ja lisäksi voit päästä hyödyntämään bonuksiasi.

Kukapa ei haluaisi käyttää pankkipalveluita ja saada niistä samaan aikaan osuvia bonuksia. Niin S-pankki kuin OP ovat osuuskuntina pankkeja, jotka tarjoavat asiakkailleen monenlaisia hyötyjä, alennuksia, etuja ja bonuksia.

Pankkien ja niiden palveluiden vertailu siis kannattaa monenkin asian osalta. Olit sitten ottamassa lainaa, alkamassa säästämään tai sijoittamaan tai tarvitset vakuutuspalveluita. Omien raha-asioiden hoitaminen on yksi tärkeimmistä asioista elämässä, joten niihin ei kannata suhtautua yhdentekevästi.

Pankkien hintakilpailua seurataan Suomessa tiiviisti

Pankkeja arvioidaan nykyään melko laajalti erilaisissa lähteissä. Muun muassa kauppalehti ja taloussanomat ovat kirjoittaneet innokkaasti pankkien vertailusta Suomessa. Pankkeja on vertailtu niin niiden asiakkuuksien hintojen vuoksi kuin niiden asuntolainojen marginaalien tiimoilta. Marginaalit ovat olleet viime vuosina alhaalla mutta silti pankkeja edelleen kilpailutetaan asuntolainan koron marginaalien perusteella. Pankeissa on eroja näiden suhteen, joten mikään turha homma ei ole kyseessä. Pankeilla on selvästi ollut hintakilpailua Suomessa, sillä pankkiasiointi on muuttunut hiukan halvemmaksi viimeisten vuosien aikana. Pankit joutuvat kilpailemaan asiakkaistaan, joten kilpailulla on saattanut olla vaikutusta palveluiden hintoihin.

Pankkien hintoja seurataan Suomessa ahkerasti, joten kuluttajalla on hyvät mahdollisuudet saada tietoa pankkien palveluista ja hinnoista kätevässä paketissa. Mikään turha maa Suomi ei ole pankkialan suhteen. Täällä on paljon asiantuntevuutta ja Suomen markkinat ovat maailman vakaimpia. Tästä kielee myös se, että Nordea ilmoitti siirtävänsä pääkonttorinsa Suomeen, ja asia on sittemmin varmistettu myös Ruotsista.

Pankkien asiakaspalvelu puhuttaa

Pankkien asiakaspalvelu on puhuttanut paljon viime vuosien aikana. Finanssialan murrokset ja toisaalta digitalisoituminen ovat saaneet aikaan muutoksia pankkien asiakaspalvelussa. Etenkin nettipalvelut ovat kehittyneet voimakkaasti. Yhä suurempi ryhmä myös suosii nimenomaan nettipalveluiden käyttöä. On kuitenkin myös ryhmä ihmisiä, jotka edelleen toivovat saavan henkilökohtaista palvelua paikan päällä. Tällaisia palveluita on kuitenkin karsittu voimakkaasti viime vuosina. Nuorille ihmisille netin käyttö on kuitenkin arkipäivää ja he nimenomaan toivovat, että verkossa saa hoidettua pankkiasiansa helposti ja nopeasti. Toisaalta on myös ihmisiä, jotka ihan oikeasti tarvitsevat apua pankkiasioiden hoitamisessa ja neuvoa esimerkiksi päivittäisten raha-asioiden hoitamisessa. Siksi myös asiakaspalvelun laatu ja laajuus otetaan huomioon pankkien vertailuissa. Se ei varsinaisesti vaikuta hintoihin mutta asiakaspalvelu on kuitenkin ollut olennainen osa pankkien hoitamia tehtäviä Suomessa.

Varsinkin pienemmillä paikkakunnilla tällaisista seikoista on saattanut tulla ongelma, koska pankkien konttoreita on vähennetty voimakkaasti viime vuosien aikana. Tällöin pankin valintaan saattaa vaikuttaa konttorien saatavuus ja läheisyys. Ihmiset saattavat siis valita pankin paikallisen konttorin perusteella, koska haluavat edelleen hyödyntää paikan päällä olevia palveluita saadakseen henkilökohtaista palvelua.