Miten pankit markkinoivat itseään?

Pankit markkinoivat itseään usein vaivattomina ja nopeina käyttää sekä joustavina tai henkilökohtaista palvelua tarjoavina. Esimerkiksi S-pankki mainostaa heti etusivullaan, kuinka metsäsijoittajaksi voi ryhtyä vaivattomasti. Nordean etusivulla taas ensimmäisenä silmiin osuu suuri mainos, jossa kerrotaan notkeasta asuntolainasta. Säästöpankki sen sijaan markkinoi palvelujaan lauseella “Kun tahdot enemmän pankiltasi” ja lupaa auttaa asiakasta saavuttamaan oman tavoitteensa.

Kaikki edellä mainitut ovatkin useimmille pankkien käyttäjille tärkeitä ominaisuuksia. Näiden lisäksi toki tärkeää on luotettavuus, mutta tätä on vaikea käyttää myyntivalttina. Jos yritys nimittäin mainostaa itse olevansa luotettava, tämä ei ole minkäänlainen takuu luotettavuudesta, vaan saattaa monesti jopa herättää epäilyksiä.

Pankkeja harvemmin markkinoidaan erilaisin supertarjouksin. Toisinaan jotakin tiettyä palvelua saatetaan markkinoida edullisena tai asiakkaiden kesken saatetaan esimerkiksi järjestää arvontoja, mutta harvoin pankki houkuttelee asiakkaita esimerkiksi tarjoamalla kaikille uusille asiakkailleen ilmaista rahaa.

Pankit eivät ole kovin aggressiivisia markkinoinnissaan olemassa olevienkaan asiakkaiden kohdalla. Monesti pankki ottaa yhteyttä asiakkaaseen vain silloin, jos jotkin tietyt ehdot esimerkiksi muuttuvat tai asiakkaalle toimitetaan vaikkapa uusi pankkikortti vanhentuneen tilalle. Uusia palveluja tai asiakkaita mahdollisesti kiinnostavia palveluita ei siis välttämättä markkinoida juuri ollenkaan, ja saattaa olla, ettei moni asiakas ole edes tietoinen siitä, mitä kaikkia palveluja hänen oma pankkinsa tarjoaa.

Moni muu yritys markkinoi huomattavasti aggressiivisemmin

Pankkien markkinointistrategia eroaakin vahvasti monien muiden yritysten, kuten esimerkiksi nettikasinoiden markkinointistrategioista. Nettikasinot ovat markkinoinnissaan huomattavasti aggressiivisempia. Mainoksia yritetään saada potentiaalisten ja olemassa olevien asiakkaiden näkyville niin paljon kuin mahdollista. Tv:ssäkin saman kasinon mainos saattaa toistua vaikkapa kahteen kertaan yhden mainostauon aikana. Pelkkiin mainoksiin ei toki aina ole uskominen, joten jos haluat löytää King Billy Casinon tapaisen laadukkaan kasinon, nettikasinoarvostelut auttavat sinua parhaiten löytämään juuri sinulle sopivan kasinon.

Lisäksi jo olemassa oleviin asiakkaisiin ollaan yhteydessä sähköpostitse tai tekstiviestitse lähes viikoittain, ja pelaaja saa välittömästi tiedon kaikista häntä mahdollisesti kiinnostavista tarjouksista. Uusia asiakkaita taas pyritään monesti houkuttelemaan ilmaisella pelirahalla tai ilmaiskierroksilla. Ensitalletuskin luvataan monesti tuplata tai triplata, ja lisäksi henkilökohtaisia tarjouksia tipahtelee pelaajalle jatkuvasti asiakkuuden aikana. Osa asiakkaista saattaa kokea tiuhaan tapahtuvan markkinoinnin ärsyttävänä, mutta toisaalta myös tieto erilaisista palveluista ja uutuuksista tavoittaa pelaajan nopeasti.