Minkälaisia pankkipalveluja Suomessa kaivataan?

Moni suomalainen haluaa verrata pankkeja niiden palveluiden ja esimerkiksi hintojen osalta, mutta minkälaisia palveluita suomalaiset oikeasti kaipaavat? Peruspalveluihin kuuluvat pankkitili, johon on usein yhdistetty pankki- tai pankki- ja luottokortin yhdistelmä sekä verkkopankkitunnukset. Pelkät peruspalvelupaketit eivät kuitenkaan kiinnostaa niin kovin montaa, vaan pankkipalveluilta halutaan Suomessa myös enemmän. Tämä on osaltaan vaikuttanut pankkien väliseen kilpailuun, sillä asiakkaita houkutellaan erilaisten palveluiden ja etujen avulla.

Osuuskunta pankit, kuten OP ja S-Pankki ovat olleet houkuttelevia vaihtoehtoja suomalaisille, koska pankkipalveluiden lisäksi tarjolla on bonuksia, alennuksia ja etuja.

Kilpailu on tervettä, ja se on saanut monet pankit parantamaan palveluitaan. Perustason pankkipalvelut ovat pankkien keskeisin toimialue. Silti niille on yllättävän vähän kysyntää. Ihmiset ovat kiinnostuneita monipuolisista palveluista ja esimerkiksi osuuspankkien omistaja-asiakkuudesta. Myös säästämisestä ja sijoittamisesta ollaan kiinnostuneita.

Pankit tekevät Suomessa nykyään monenlaista yhteistyötä. Pankit tarjoavat myös yhteiskunnallisesti tärkeitä palveluita, jotka ovat avainasemassa myös Kuluttajan kannalta. Tällaisia ovat esimerkiksi vahvan tunnistamisen palvelut. Esimerkiksi Aktia on tehnyt yhteistyötä Elisan kanssa mobiililompakoiden osalta. Pankit joutuvat siis nykyään kehittämään palveluitaan jatkuvasti, mikäli halutaan pysyä markkinoiden kärjessä.

Osa pankeista lähti myöhään liikkeelle esimerkiksi mobiililompakoiden kehittämisen suhteen, mikä on saattanut maksaa pankeille jopa asiakkaita. Varsinkin nuoret asiakkaat kaipaavat monipuolisia verkko- sekä mobiilipalveluita, ja kaiken pitäisi olla saatavilla kädenkäänteessä omalta puhelimelta. Nuoret eivät niinkään kaipaa henkilökohtaista palvelua, joten monet pankit ovat olleet paineen olla kaikenlaisten rakenteellisten muutosten paineessa. Tulevaisuudessa monipuoliset palvelut tulevat vaikuttamaan yhä enemmän pankin valintaan.

Suomessa pankin täytyy tarjota perusmaksupalveluita myös niille, jotka eivät ole hoitaneet pankkiasioitaan niin mallikkaasti. Myös siis maksuhäiriöisellä on oikeus peruspankkipalveluihin, kuten myös henkilöillä vaille pysyvää osoitetta tai puhelinliittymää. Tällaiset seikat ovat usein ehtona esimerkiksi luottokortin tai lainan saamiselle mutta peruspankkipalveluihin on kaikilla oikeus. Tämän osalta pankkeja on siis vaikea erotella toisistaan, sillä kaikki perinteiset pankit Suomessa tarjoavat peruspankkipalveluita. Erikseen ovat sitten muut rahoitusalan toimijat, jotka ovat erikoistuneet sijoittamiseen tai lainapalveluihin.

Pankit voivat kuitenkin erottautua monellakin tavalla edukseen. Moni suomalainen hakee laadukkaita ja monipuolisia palveluita sekä etuja ja alennuksia.